Bara för att jag int har ngt att göra!

Vad heter hästen? Moonlight
Tycker du att den ska heta något annat? Njaa, skulle kanske vara kul med ett lite speciellare namn, som Noras riktiga Namn Nagirka Kernevy (haha, det hade hon ju inte kunnat heta - men något i den stilen). Annars är hon liksom Moonlight, det passar henne.
Vad kallar du hästen? Moony/Moonie, Sessan, Prinsessan, Sötnos osv osc
Vad kallar andra hästen? Moony, Måne, Månen och även ett par stycken som kallar henne Mona (-.-).
Hur gammal är den? 11 år
Vilket år/månad/dag föddes den? 2001
Vilken färg har den? I passet står det Appaloosa, men det är inte precis en färg.. Few Spot appalossa (vit med några svarta prickar) är hon väll.
Har den några tecken? Räknas den rosa mulen? Hon har grått på ena ganashen (stavning..) och på både knäna. När man tvättar henne ser man att hon har haft strumpor också.
Hur hög i mankhöjden? 146 cm.
Är det ett sto/valack/hingst? Sto
Vad är det för ras? Appaloosa
Har du tävlat den i hoppning? Inte ännu
Vilka klasser/hur högt? -
Är den tävlad i dressyr? Tror inte det
Vilka klasser? -
Är den tävlad fälttävlan? Jepp :)
Vilka klasser? P90
Är den tävlad i trav? Nej
Är den tävlad i galopp? Nej, det tror jag inte
Är den tävlad i något annat? Ingen aning :) Han har stått på Irland så kanske jakt eller så? Har ingen aning faktiskt.
Har den tävlat in några pengar? nej, är väll inte lagligt på ponny? ;)
Hur mycket? -
Har hästen championatspoäng? Nej, hon har inte tävlat så mycket ännu.
Hur högt har du hoppat med den? 1,10 på provridningen
Är hästen bra på dressyr? Det tyckar jag! :) Hon är väldigt utvecklingsbar.
Hur är den i skritten? Ganska normal tror jag.
Hur är den i traven? Pigg! hon har fått beröm för sina gångarter men jag vet inte vilken som är bäst, antagligen galoppen eller traven
Hur är den i galoppen? Samma svar som ovan :)
Kan den skänkelvikningar? Ja
Kan den öppna/sluta? Tror hon kunde när jag testade, men kommer inte ihåg säkert.
Kan den galoppombyten? Ja
Är hästen pigg? Skojar du? ;)
Är hästen trög? Aldrig
Är hästen stark? Njaae, hon kan bli.
Är hästen het? Skulle man nog kunna säga ja.
Bockar den? Nej
Har du bockat med den? Noupe
Stegrar den? Nej
Har du stegrat med den? nej
Sparkar den bakut? Ja, haha
Har du sparkat bakut med den? Många gånger ;)
Skenar den ofta med dig/andra? Nepp
Har du skenat på den? Nej
Är den tittig? Nej, det är hon inte :)
Har du badat tillsammans med den? Inte ännu
Har ni hoppat tillsammans? japp
Har ni galopperat på en äng tillsammans? Såklart! :D
Hoppar hästen bra? Jaa!
Gillar den att hoppa? Haha, ja hon tycker det är suuper kul!
Har den bra hoppteknik? Det tycker jag! Måste bara hålla ihop henne, annars blir hon flack och benen hamnar för långt in under magen.
Hur högt brukar du hoppa med den? Har inte bråttom med att hoppa högt, banorna på träningar ligger väll runt 90. Ibland kanske 1m. Håller med min tränare om att man ska få alla bitar på plats innan man höjer hindrena, det tjänar man på i längden!
Hur ofta hoppar du den? 1 till två gånger i veckan.
Hur är den när den rids ut? Pigg och glad!
Tycker den att det är kul? Hon älskar det ;)
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? Ute är hon extreeeem pigg (:D), så hon är lugnare på banan.
Står hästen i box? Ja, men i sommar kommer hon gå ute dygner runt.
Går hästen på lösdrift? Nej
Hur mycket och vad äter hästen? Gräs hela dagen, ca 7 dl grov, 5 dl betfor en näve havre och ca 7-8 kg hö.
Går den i hagen varje dag? Ja!
I en stor eller liten hage? Ganska stor
Hur länge går den ute per dag? Mellan sju och sex ungefär
Gillar den att vara ute i hagen? Ja ;)
Har den vindskydd i hagen? Nej
Hur ofta rids hästen? Sex till sju dagar i veckan.
Är det en svår eller lätt riden häst? Vem som helst kan inte rida henne om man säger så.
Vem äger hästen? Jag :D
Är hästen snäll i stallet? Jepp det är hon
Kan hästen stå lös i stallet? Njaaee.
Måste hästen vara uppbunden? när jag håller på med henne är hon alltid det.
Är hästen lättlastad? Ja
Är den snäll att klippa? har inte testat, men hon ska vara det
Vad har den för sadel/sadlar? En Morris and nolan hoppsadel,
Vad har den för benskyd/benlindor just nu? några rutiga, ett par mörkblåa, ett par svarta, ett par gråa, terrängskydd, och en jäkla massa benlindor.
Vad har den för bett just nu? Tredelat och hackamore.
Vad har den för täcken just nu? Inget
Tror du att hästen gillar dig? Det hoppas jag ;)
Har du märkt något som tyder på att den gillar dig? Hon kommer mot mig i hagen, och ibland gnäggar hon när jag kommer.
Gillar du hästen? Såklart? :)
Nämn en sak som är - med hästen: Vet inte...
Nämn en sak som är + med hästen: Allt ;)
Har ni många minnen tillsammans? Rätt så många med tanke på att jag haft henne så kort tag.
Nämn det bästa: Hmmm... Kan inte välja..
Har du någon gång sagt "jag älskar dig" till hästen? Varje dag!
Vad heter hästen? Duchess
Tycker du att den ska heta något annat? Nepp, det passar henne perfa!
Vad kallar du hästen? Duss, Dussan, Dusspuss, Duchess, dussis, prinsessan haha finns säkert mer ;)
Vad kallar andra hästen? ^^
Hur gammal är den? 11 år
Vilket år/månad/dag föddes den? 9/05-01
Vilken färg har den? Flugskimmel typ :p
Har den några tecken? Haha bläs, faktiskt... Om pigmentfläckar räknas har hon det oxå ;D
Hur hög i mankhöjden? 139,1 cm.
Är det ett sto/valack/hingst? Sto
Vad är det för ras? Connemara OFC
Har du tävlat den i hoppning? Yes
Vilka klasser/hur högt? 70 cm, 80 cm, 85 cm
Är den tävlad i dressyr? Nej int innan hon kom till mig!
Vilka klasser? (Med mig LB/LC)
Är den tävlad fälttävlan? Nej :/
Vilka klasser? -
Är den tävlad i trav? Haha nej ;)
Är den tävlad i galopp? Nae, fast hon skulle nog knipa några vinster :D
Är den tävlad i något annat? Inte vad jag vet ivf..
Har den tävlat in några pengar? Men nej?
Hur mycket? -
Har hästen championatspoäng? Inte tävlat det ;O
Hur högt har du hoppat med den? 1 m minst
Är hästen bra på dressyr? Om hon är!
Hur är den i skritten? Energifylld ;p
Hur är den i traven? Underbar, det får hon bäst på i dressyren.
Hur är den i galoppen? Liiite FÖR pigg xd
Kan den skänkelvikningar? Yesbox
Kan den öppna/sluta? Aa, kan kan hon väl..
Kan den galoppombyten? Yes men inte på beställning, bara av sig själv.
Är hästen pigg? Skojar du? ;)
Är hästen trög? Om hon är trött såklart ;)
Är hästen stark? Njaae, hon kan bli.
Är hästen het? I hoppningen kan det tända till lite ;)
Bockar den? Nej, bara gjort en gång med mig. Då hade hon lite roligt när hon hoppade ;O
Har du bockat med den? ^^
Stegrar den? Asså stegrar och stegrar, men hon kan göra lite konstiga hopp sometimes .
Har du stegrat med den? ^^
Sparkar den bakut? Nae
Har du sparkat bakut med den? Nej nej :D
Skenar den ofta med dig/andra? Inte vad jag vet
Har du skenat på den? Aa, första gången jag red ut på henne med en annan så var det en sekund som hon skena.
Är den tittig? Ja lite fjantig kan hon väl vara xp
Har du badat tillsammans med den? Inte ännu
Har ni hoppat tillsammans? Nej vi har vara vunnit i hoppning :O
Har ni galopperat på en äng tillsammans? Såklart! :D
Hoppar hästen bra? Jaa!
Gillar den att hoppa? Haha, ja hon tycker det är suuper kul!
Har den bra hoppteknik? Japp, det är bara EN ynka gång hon har rivit eller stannat med mig tror jag.
Hur högt brukar du hoppa med den? Kollar knappt påå höjden, man ska ta det lugnt i början med hoppningen, som vissa int gör(nämner inga namn). Men typ 70- 90 cm kke?
Hur ofta hoppar du den? 1 till två gånger i veckan.
Hur är den när den rids ut? Lite shottlahejti ;O
Tycker den att det är kul? Hon älskar det ;)
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? Ute är hon ganska mkt piggare än om det är t.ex ett dressyrpass på banan.
Står hästen i box? Japp, men hon ska nog börja gå 24/7 ute snart,
Går hästen på lösdrift? I sommar ;)
Hur mycket och vad äter hästen? Sommar: 1 kg kväll, 2 kg natt, 3 dl kraft, sen MASSA gräs. Adra årstider: 2 kg morgon, 2 kg lunch, 1 kg kväll, 2 kg natt, ca 1 L kraftfoder.
Går den i hagen varje dag? OFC!
I en stor eller liten hage? stooor!
Hur länge går den ute per dag? Från 07-19, inkl ridning.
Gillar den att vara ute i hagen? Haha i stallgången står hon otåligt efter ett pass.
Har den vindskydd i hagen? Nej
Hur ofta rids hästen? Sex till sju dagar i veckan.
Är det en svår eller lätt riden häst? Det kan jag int svara på, det kan typ ngn annan göra ;)
Vem äger hästen? Gud va härligt att säga: JAAAAG :DD
Är hästen snäll i stallet? Hon kan trampa runt lite, annars HUR snäll som helst!
Kan hästen stå lös i stallet? Aa! HA moi hare lärt henne :)
Måste hästen vara uppbunden? Ja, nästan alltid!
Är hästen lättlastad? Ja, fast int i början..
Är den snäll att klippa? HUR gölli som helst.
Vad har den för sadel/sadlar? En hoppsadel
Vad har den för benskyd/benlindor just nu? LINDOR: Röda, svarta. BENSKYDD: tre par blåa, två par svarta, ett par gråa, ett par vita dressyrskydd.
Vad har den för bett just nu? Tredelat gummi och metall bett.
Vad har den för täcken just nu? Inget
Tror du att hästen gillar dig? Det hoppas jag ;)
Har du märkt något som tyder på att den gillar dig? Hon går efter mig utan grimmskaft och kommer i hagen :')
Gillar du hästen? Såklart?
Nämn en sak som är - med hästen: ALLTID skitig från hagen..
Nämn en sak som är + med hästen: Allt förutom det där^^
Har ni många minnen tillsammans? Japp, efter bara 3 månader :D
Nämn det bästa: När jag fick henne eller vinsten på hennes andra tävling :'D
Har du någon gång sagt "jag älskar dig" till hästen? Det händer ofta C:


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0