Bete hit och bete dit

Jag är en trogen läsare av linnolsson.se och för några veckor sen så skrev hon ett inlägg om betet. 
 
Hur länge ska dom gå ute? Ska dom stå inne på natten? Kan dom prestera även fast dom går på bete dygnet runt?
Frågorna ställer många. Det är väl från häst till häst. Finns inget gemensamt svar för alla...
 
 
Det inlägget som hon skrev var typ det BÄSTA jag någonsin läst. Linn är så otroligt bra på att utrycka sig och jag tar insperation från henne utan försöka kopiera. 
 
Tillbaka till ämnet. 
Jag tycker (och detta är MIN åsikt, ska aldrig ändra den) att ALLA hästar ska få gå MINST en vecka ute 24 timmar om dygnet. EN vecka. Undantag om hästen lätt får fång, JÄTTE lätt blir tjock eller ska hoppa SM/NM eller ngt på sommaren. Då är det utantag. Men om man kan hålla igång den lite grann och göra så att den inte blir för fet så tycker jag faktiskt att alla hästar förtjänar att få gå ute på bete.
 
 
 
För asså hur skönt tkr int vi människor det är att få lite sommarlov, slippa skolan och allt stress?
 
 

Ställ er den frågan. ÄR det inte SÅÅÅÅÅ skönt med sommarlov? Jo visst. Precis så känner ju hästarna oxå när de släpps på betet! Tänk er att få äta gräs, vara ute i solsken, busa med hagkompisarna och rulla sig brun. Hur härligt är inte det för hästarna att få göra hela dagarna OCH nätterna?
 
Och så var det ju det där med att prestera samtidigt. Jag fick min åsikt klar om betet efter i onsdags. Då hade hon gått ute på natten och sen hade hon tävlat dagen efter. Och vi vet ju hur det gick. 2:a plats
Men sen fick hon faktiskt stå inne natten till andra tävlingen förra veckan och då vann hon ju! Hon blev lite piggare och allertare. Så för MIN häst går hon bäst genom att få stå inne natten till tävlingen. Men BARA den natten inte annars.
 
Linns förra häst Winnie kunde oxå prestera och göra bra rundor och ändå gå på bete. Men kom ihåg:
Detta är från min häst. Bara för att Dussan kan prestera bra och gå på betet betyder det inte att D-ponnyn Lukas kan det. Så jag vet inte om just DIN häst kan göra bra ifrån sig om de går på betet samtidigt som den tävlar. Det är verkligen från häst till häst.  Sen kke den int ens gillar att gå ute, men det är väl ovanligt?? KOM IHÅG nu att DIN häst kke int kan gå ute av ngn anledning. Jag vet ju int hur din situation är ;)
 
 
Photobucket
H


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0